כיצד לבנות מותג לעסק?

מאת: משה שמש
יועץ אסטרטגי ומלווה שיווקי

כיצד לבנות מותג לעסק? שיגדיל מכירת והכנסות?
מה המשותף לאיי פון ותפוצ'יפס?

מהו מותג?

מותג הוא לא המוצר עצמו או השירות שעסקים משווקים, מותג הוא האופן שבו חברה, מוצר, שירות ואפילו אדם בעל מקצוע, נתפסים בעיני קהל יעד פוטנציאלי ולקוחות קיימים. מותג זה הרבה יותר משם, לוגו, צבעים, סלוגן, אתר אינטרנט, סרטונים, פוסטים, מודעות , מותג מכיל בתוכו רגשות, מסרים, תחושות, ערכים!, בידול, הדגשת יתרון יחסי! מותג הוא כוח השפעה!

מה המשותף לאיי פון, טמבור ותפוצ'יפס? כולם מותגים

תחשבו על אפל, סופר פארם, נייק, תפוצ'יפס, ביסלי, אאודי, ארומה, סטימצקי, קניוני עזריאלי, טמבור, ביט, וואטס אפ, קוקה קולה לכולם יש זהות כולם מותגים!

מותג עסקי שווה זהות עסקית

מותג עסקי צריך לבנות השפעה באמצעות זהות מסחרית עם בידול ויתרון יחסי, הבאים לידי ביטוי סימן מסחרי ,זיהוי חזותי , זיהוי תקשורתי, המייצגים את העסק , האדם ,החברה בעיני קהל היעד, הלקוחות, הספקים והמתחרים ובתחום השוק.

סיפור מותג זה כל הסיפור

המותג העסקי כולל את שם העסק או החברה, סיפור העסק, Storytelling הערך שהוא מייצר ללקוחותיו, ליתרונות ולתועלות

סטוריטיילינג (Storytelling) תוכן איכותי במגוון רמות, קצר, בינוני, ארוך, סטוריטייליניג הוא כלי שיווקי ותקשורתי שמבוסס על יכולת הסיפור של העסק ליצור קשר עמוק יותר עם קהל היעד אליו הוא מכוון, באמצעות הסיפור העסק יכול להעביר הרפתקה או חוויה רגשית לגולש, לצופה, למתעניין!

הסטוריטיילינג הוא מרכיב חשוב במותג מפני שהוא מצליח להפוך את המידע היבש או הסטטיסטיקות לסיפור מרתק ומעורר תחושות.

התוכן Storytelling מאפשר לקהל היעד להתחבר באופן הדוק יותר לעסק, כאשר הם מזהים עם הערכים, התרבות, או המטרות שניתן לראות בסיפור המוצג.

סיפור מותג הוא כלי משמעותי בשוק התחרותי היום, שבו המותגים מתחרים על תשומת הלב ותשומת של קהלי היעד הסטוריטיילינג מאפשר למותג להביא לחיים את המסרים שלו בצורה אטרקטיבית ומרתקת, וליצור קשר אישי ואמון עם הלקוחות.

בתכל'ס מותג הוא אמצעי חיבור בין העסק לקהל היעד

בניית מותג עסקי מכוונת ליצירת חיבור עם הלקוחות, להבנת צרכיהם ותרבותם, ולהעברת מידע, צורך במוצר או בשירות, מענה לביקוש ותחושה מסוימת. זיהוי המותג עם מאפיינים ייחודיים וערכים שונים שהופכים אותו לבלתי ניתן להחלפה ומאפשרים לו להתמודד ביעילות בשוק אגרסיבי ותחרותי.

בונים מותג עסקי בארבעה שלבים

1. בניית אסטרטגיה מותגית: לפני כל פעולה, חשוב להבין מי העסק, מה השירותים או המוצרים שהעסק מציע ומה היתרונות שלנו ביחס למתחרים. חשוב להבין את היעדים העסקיים ומכאן לבנות את האסטרטגיה להשגתם.

כאמור ניתוח עסקי ושיווקי חשוב בדיקת תחום הפעילות של העסק, איתור נקודות חוזקות וחולשות, מיפוי מתחרים והבנה מעמיקה של צרכי הלקוחות, יצירת בידול, הגדרת המטרות והאסטרטגיה: קביעת מטרות עסקיות ושיווקיות, ופיתוח אסטרטגיה כיצד להגיע אליהן.

2. תוכנית פעולה Action Planאחרי שהגדרנו את האסטרטגיה והתוכנית השיווקית, עלינו לפתח תוכנית עבודה ספציפית ומדויקת שתכלול צעדים מדויקים להשגת המטרות. התוכנית צריכה להיות מסודרת, מאורגנת, עם משימות,לוחות זמנים, מי עושה מה? תקציב, צ'ק אפ , ולכלול את כלי המדידה שיאפשרו לנו לקבוע האם אנו מצליחים להשיג את היעדים שהגדרנו.

3. עיצוב המותג: כאן נדרשת יצירתיות רבה מצד, היועץ האסטרטגי, הקופירייטר, המעצבת הגרפית, מנהלי קמפיינים, פיתוח השם, הלוגו, הסלוגן, סיפור המותג, סטוריטייליניג והזהות החזותית של העסק, בניית זהות מותגית, זהות המותג היא הדרך שבה המותג מתקרב ומתחבר לקהל היעד. עלינו להבין את צרכי הקהל שלנו ולהגדיר את האפיון הייחודי שלנו, הבידול , היתרון היחסי,  שישפיע על הקהל ויתרגם להם את ערך המותג.

3. שיווק וקידום המותג: יצירת תוכן שיווקי , הפקות קריאייטיב, פוסטים, מאמרים, סרטונים, פודקאסטים,  מסרים שיווקיים, פרסום ברשתות החברתיות, פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, קמפיינים פרסומיים, בניית אתר , קידום אורגני, SEO Search Engine Optimization ,קידום ממומן , יחסי ציבור במדיות, שיתופי פעולה, ופעולות קידום נוספות.

4. מדידת וניתוח: מדידת ההצלחה של המותג בגוגל, רשתות חברתיות, מועדוני לקוחות והפעילויות שיווקיות, וניתוח התוצאות על מנת לשפר ולפתח את האסטרטגיה.

5. שימור תחזוק, תפעול המותג: מותג בעידן רשתות חברתיות מנהל דיאלוג עם קהל היעד ולקוחותיו, חשוב לתחזק, לטפל, לייצר כל הזמן תוכן, תגובות, גירויים, לשמור את המותג גבוהה בתודעת הצרכנים!

ציטוטים על בניית יצירת ושימור מותגים

  • מותג הוא רק תפיסה, קונספט ותפיסה יכולה להתאים למציאות לאורך זמן. אילון מאסק
  • על מותגיות ויכולת השפעה של המותג אמרה מרלין מונרו: "למרות שהייתי תפוסה כאישה של איש, אני למעשה הייתי אחד האנשים הכי מפרסומים בעולם אשת חלומות לכל גבר בעולם."
  • אם לך על זה רק עם כסף, גם המותג שלך יהיה זול." – זאק ברונו, מייסד Zappos.
  • "המותג הוא כמו יין; זקוק להקשיב לו ולהשקיע בו זמן." – ג'ון הונס, מנכ"ל Nespresso.
  • "המותג הוא היכולת להרשות לעצמך להיות מי שאתה רוצה להיות." – קווין סיסטרום, מייסד Instagram.
  • "המותג הוא תמונת מראה, אופן חשיבה, ותחושה שנוצרת בראש של הלקוחות שלך." – אלן דרפל, יועץ אסטרטגי אמריקאי
  • "מותג הוא לא מה שאתה מספר על עצמך ללקוחות שלך , מותג הוא מה שהלקוחות שלך מספרים עליך." משה שמש יועץ אסטרטגי
  • "מוצר נמצא על המדף, מותג נמצא במוח של אנשים" משה שמש יועץ אסטרטגי
  • "מותג הוא הדובר הטוב ביותר שלך להסביר מה ההבדל בינך לבין המתחרים" משה שמש יועץ אסטרטגי
  • "כאשר אתה בונה מותג עוצמתי אתה יוצא מזירת המחיר" משה שמש יועץ אסטרטגי
  • "השפעת המותגים הפכה ב20 השנה האחרונות להערצת מותגים , היא הביאה אותם לדרגה שבה הם גורמים לאנושות הרבה יותר מסיפוק צרכני אלה הגדרה עצמית " משה שמש יועץ אסטרטגי
  • "מותגים יוצרים בקרב הצרכנים אפקט שהופך את ביצועי המוצר לטובים יותר"  משה שמש יועץ אסטרטגי
  • העידן הדיגיטלי מעניק במה ליצור ולבנות מותג חזק, בעזרת אסטרטגיה נכונה, קריאייטיב, יצירת תוכן איכותי, שיווק יעיל במדיות ויצירת קהלים ברשת " משה שמש יועץ אסטרטגי"

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים

עוד בנושא

דילוג לתוכן